Let op voor valse aanbiedingen

Makro's Prijsgarantie


Beste klant, geloof niet alles wat je aangeboden krijgt. Wees op je hoede.

Via allerlei manieren proberen oplichters je te verleiden met valse aanbiedingen. Soms gebruiken ze daarbij de naam Makro om je vertrouwen te wekken. Het doel is meestal om je persoonlijke gegevens te verkrijgen of je geld afhandig te maken.

Hieronder een paar tips om onze échte aanbiedingen te onderscheiden van frauduleuze.

Welke middelen gebruiken de fraudeurs?

Telefoon

Onder het voorwendsel je gegevens te controleren, wordt er misschien gevraagd om je persoonsgegevens op te geven. Als Makro jou hiervoor zou bellen, dan is het unieke klantennummer op je Makro-kaart de sleutel om te achterhalen of het wel degelijk Makro is die jou belt. Dit klantennummer is enkel gekend door Makro en jezelf.

Makro verkoopt niet via de telefoon! Laat je dus niet verleiden om in te gaan op een commercieel aanbod in naam van Makro via de telefoon!

Beëindig bij twijfel gewoon het gesprek en bel zélf de klantendienst van Makro op 078/15.03.30.

E-mail

Als je volgende elementen in acht neemt, kun je veel onheil vermijden.

  • Ook al is Makro gekend voor zeer sterke aanbiedingen, als de aanbieding te goed is om waar te zijn, is de kans groot dat er iets fout is.
  • Als er veel taalfouten in de e-mail staan, is dit ook een indicatie dat er een probleem is.
  • Kijk altijd naar het e-mailadres van de afzender. E-mails van Makro bevatten ondubbelzinnig volgende omschrijving: makro@news.makro.be, in deze schrijfwijze.  Soms is een fraudeur zeer inventief en maakt hij een variant die erg lijkt op het origineel.
  • Makro zal nooit vragen om persoonlijke of accountgegevens op te sturen via e-mail zoals bijvoorbeeld je bankgegevens.
  • Makro zal je nooit vragen geld te storten op een bankrekening.
  • Klik in e-mails die je niet vertrouwt nooit op een link die je zogenaamd naar de website van een bedrijf brengt. Die website kan door de afzender zijn vervalst (nagebootst) om op die manier jouw aanmeldingsgegevens te verkrijgen.
  • Open nooit een bijlage bij een verdacht uitziende e-mail. Deze kan een virus of andere malware bevatten.
  • Als wij jou vragen om je klantgegevens aan te passen, dan zal dit gebeuren op een beveiligde manier via het webadres https://www.mymakro.be .
  • Bij twijfel, bel de klantendienst van Makro op het nummer 078/15.03.30

Facebook

Ook via sociale media is fraude mogelijk. Check altijd of berichten via de officiële Facebookaccount van Makro (https://www.facebook.com/makro.belgium) verzonden werden. Oplichters vragen je, met de belofte van een aantrekkelijke prijs of voordeel, om persoonlijke gegevens op te geven.  Soms is dit ook verpakt als een wedstrijd waar je gratis kunt aan deelnemen. Mocht je toch doorklikken op een dergelijk bericht, check dan de website waarop je terechtkomt. Let er op dat je altijd zoekt naar het wedstrijdreglement. Daar kan je precies achterhalen wie de echte organisator is van de wedstrijd.

Bel bij twijfel de klantendienst van Makro: 078/15.03.30

Valse waardebons

Helaas worden ook valse waardebons aangeboden. Een paar tips:

  • Check waar de bon vandaan komt.
  • Onrealistische voordelen zijn altijd verdacht.
  • Wees op je hoede wanneer je persoonlijke gegevens moet opsturen om een waardebon te verkrijgen.
  • Bel bij twijfel de klantendienst van Makro op het nummer 078/15.03.30.

Help ons en de overheid om fraude te voorkomen

Indien je het slachtoffer bent van misleiding, bedrog, fraude of oplichting, kun je dit rapporteren op het onlineplatform http://meldpunt.belgie.be.  

Onregelmatigheden kun je signaleren aan de Commissie voor de Bescherming van de Persoonlijke Levenssfeer via commission@privacy.fgov.be.

Klachten over oneerlijke praktijken kun je melden op de website van de Federale Overheidsdienst Economie.