vergeten-groenten-detail

Verras met vergeten groenten

Vergeten groenten, dat is een schatkist aan smaken en kleuren. We weten niet altijd goed hoe ze klaar te maken. Welnu: je hebt keuze te over, want je kan ze pureren, stomen, bakken, wokken, raspen, in een groentetaart verwerken of op je pizza leggen. Probeer ze eens in een smoothie, fris lenterolletje of misosoepje. Het loont zeker de moeite om ermee te experimenteren. Ze zorgen gegarandeerd voor leuke verrassingen, want elke soort heeft haar typische smaak.

Schorseneren

De smaak van deze winterasperges heeft iets van artisjok. Je kan er frietjes van bakken in de pan of de oven, maar ze zijn ook lekker in een quiche, puree of soep. Rauw geraspt, zijn ze heerlijk in een winterse salade.
 
schorseneren 

Pastinaak

Deze grote witte wortel is een tikje zoet en smaakt subtiel naar anijs. Schil de pastinaak met de dunschiller en snij er flinterdunne plakjes van voor chips. Je kan hem ook stoven in blokjes met kurkuma of currypoeder. Pastinaak is heerlijk gepureerd, gebakken in de pan of gegrild in de oven, maar ook rauw geraspt is het een aanrader.
pastinaak

Koolrabi

De knol kan wit, lichtgroen of paars zijn. Reken 1 knol per persoon als je de koolrabi kookt en een halve als je hem rauw serveert. Rauw heeft koolrabi iets weg van selder, terwijl gekookte koolrabi aan bloemkool doet denken. Je kan koolrabi stoven, koken of in rauwe schijfjes marineren in olijfolie met citroensap.
koolrabi

Romeinse sla

Deze knapperige groene sla doet het prima in al je slaatjes en bij uitstek in een Cesar Salad. Deze stevige sla was al populair in het oude Egypte en wordt vandaag vlot gekweekt in moestuintjes. Romeinse sla zit propvol vitamines en mineralen zoals ijzer, magnesium en fosfor en is een goede bron van vezels.
romeinse-sla

Warmoes of snijbiet

De grote groene bladeren met oranje, roze en gele stengels smaken iets zachter dan spinazie. Je kan ze ook klaarmaken zoals spinazie. Omdat de bladeren zo stevig zijn, smelten ze minder weg. Warmoes is ook lekker in groentetaarten, als sla of in lasagne. De groente is rijk aan vitamine C en ijzer, maar bevat net als spinazie veel nitraat. Beter niet opnieuw opwarmen dus.
warmoes

Aardpeer of topinamboer

Deze hobbelige knol kan je zowel geschild als ongeschild eten. Serveer aardpeer rauw geraspt, geroosterd of gefrituurd onder de vorm van lekkere chips. Omdat de gekookte knol makkelijk uit elkaar valt, maak je er makkelijk een smeuïge puree van of fluweelzachte soep. Lekker gekruid met ras el hanout, tijm of currypoeder, heerlijk bij hazelnoten, spek, tijm en sint-jakobsschelpen.
aardpeer

Chioggabiet

Verras je gasten met deze rode bietjes die hun naam danken aan een havenstadje in Venetië. Met hun rood-witte strepen binnenin zijn ze super decoratief in slaatjes en zeer origineel als aperitiefhapje. Probeer bijvoorbeeld eens een rauw plakje met geitenkaas. Je kunt ze ook roosteren of koken, al verliezen ze dan wel hun mooie patroon.
bieten-chiogga

Paarswitte meiraap

Rauw hebben deze raapjes een licht pikante radijssmaak. In een slaatje met veldsla, walnoten en rode kool zorgen ze voor een frisse toets. Gekookt smaakt de meiraap wat zoeter. Heerlijk in stoofpotjes en tajines of fijn geglaceerd bij een stukje wild. Vergis je niet met de dubbelganger van de meiraap: de koolraap, ook paarswit van kleur, maar groter en minder zoet.
meiraap-violet

Palmkool

De smalle gebobbelde en blauwgroene bladeren groeien als een palmboom aan een plant die wel 3 m hoog kan worden. Het is een heel gezonde kool die wegheeft van de boerenkool. Ideaal voor groene smoothies. De in stukjes gesneden bladeren zijn rauw lekker in slaatjes en warm doen ze het prima in stoofpotjes of de wok.
palmkool

Rode biet

Een echte gezondheidsbom op voorwaarde dat je ze haar aardesmaak vergeeft. Brengt vitamine C, foliumzuur en kalium aan. Schrob ze schoon met plastic handschoenen aan en kook ze gaar gedurende een halfuur tot anderhalf uur. Spoel ze af onder koud water en stroop de schil eraf. Heerlijk met linzen, feta, peterselie, olijfolie en balsamico.
rode-biet

Rammenas

Je hebt ze in knollen of als grote wortel. De schil kan zwart, wit of bruinzwart zijn. Vanbinnen is hij altijd sneeuwwit. De zwarte rammenas smaakt scherper dan de witte en Japanse variant, de Daikon. Een beetje radijs- en mosterdachtig. Lekker geraspt, in staafjes met een dipsausje, in de wok of in slaatjes met een friszure toets. Rijk aan vitamine K en C, kalium, calcium en fosfor en goed tegen de hoest.
rammenas

Boterraap, zandraap of goudbol

Deze ronde gladde rapen zijn zoet van smaak en bewaren uitstekend. Geraspt kan je er pannenkoekjes van bakken, in dikke schijven gesneden, kan je ze blancheren met tijm. Ook lekker als gekaramelliseerde blokjes die je eerst gekookt hebt of als geblancheerde schijfjes in je croque-monsieur.
rapen


Download hier onze groentekalender.

Ontdek ook volgende recepten:


3 redenen waarom je het beste kiest voor seizoensgroenten

Alles op zijn tijd. Zo ook met groenten. Sommige zijn in de zomer op hun best, terwijl andere in de winter geoogst worden. Tegenwoordig zijn dankzij wereldwijd vrachtvervoer bijna alle groenten het hele jaar door te verkrijgen. Toch blijft het eten van seizoensgroenten aan te raden.

seizoensgroenten groenten seizoen Belgische groenten