winterdip voorkomen

Winterdip voorkomen? Trek de vitamine C-kaart!

Hoe ontstaat een winterdipje?

Een winterdip ontstaat eenvoudigweg door een gebrek aan licht. Tijdens de winterperiode zijn de dagen kort en komen we amper in contact met de zonnestralen. Ons lichaam heeft UV-licht nodig om te kunnen functioneren en de nodige energie op te slaan. Bij gebrek aan voldoende licht worden we futloos, wat in sommige gevallen zelfs tot een winterdepressie kan leiden.

Een winterdip voorkomen met lekkere en gezonde groenten

Voorkomen is beter dan genezen en die leuze gaat zeker ook op voor winterdipjes. Hoe je dat doet? Door in de eerste plaats de juiste vitamines op te nemen. Vooral vitamine C is een echte opkikker. Deze groenten bevatten niet alleen veel vitamine C, ze smaken ook overheerlijk:

  • broccoli
  • boerenkool
  • spruitjes

Bovendien zijn dit heel voedzame wintergroenten die je ook in soepen kunt verwerken.

Tip: In plaats van de groenten te koken, kun je ze beter stomen. Zo blijven de waardevolle voedingsstoffen bewaard en behouden ze hun smaak.

Exotisch fruit als extraatje

Een winterdip voorkomen doe je niet alleen met groenten. Ook fruit houdt je fit en gezond. De wintermaanden zijn de ideale periode om te experimenteren met exotisch fruit zoals lychees, granaatappels, carambola (krokante smaakmaker uit Maleisië) of kumquat (Chinese vrucht met een zoete schil en zuur vruchtvlees). Ze zitten boordevol vitamine A en C, én ze leveren je een dosis calcium op. Kortom, allemaal gezonde stoffen die je lichaam alleen maar deugd doen.    

Wil je de koe bij de horens vatten en een gerecht bereiden dat rijk is aan vitamine C? Dan kun je meteen aan de slag gaan met onderstaand recept.

Recept (voor 4 personen): zeebaars met gestoomde broccoli, geplette aardappel met veldsla, zeekraal en een bieslooksausje

Ingrediënten

  • 4 zeebaarsfilets
  • 750 g broccoli in roosjes
  • 4 flinke, zachtkokende aardappelen
  • 100 g veldsla (gewassen)
  • 100 g zeekraal
  • olijfolie
  • peper en zout

voor de saus:

1 el boter + 1 el bloem + 3 dl visfumet + 1 dl witte wijn + peper en zout + enkele druppels citroensap + 1 bosje bieslook

Aan de slag

  1. Voor de saus: maak een roux van boter en bloem, blus met visfumet en witte wijn en laat zachtjes inkoken tot een gladde saus. Breng op smaak met peper, zout en citroensap en werk af met flink wat gesnipperde bieslook.
  2. Kook de aardappelen gaar en giet af. Stamp ze tot puree met een scheutje olijfolie erbij en breng op smaak met peper en zout. Meng de veldsla eronder.
  3. Stoom de broccoli beetgaar. Breng op smaak met peper en zout.
  4. Dompel de zeekraal onder in kokend water en giet onmiddellijk af. Bak de zeebaarsfilets 2 minuten op de velkant en daarna 1 minuut aan de andere kant.
  5. Serveer met geplette aardappelen, broccoli en zeekraal en werk af met het bieslooksausje.