5 feiten over walnoten die u nog niet kende

5 feiten over walnoten die u nog niet kende

Walnoten versus gewicht

De vetstoffen in walnoten geven energie, en die is essentieel voor een gezond leven. Ze maken je lichaam beter bestand tegen ziektes en voorzien de nodige bouwstenen voor je dagelijkse activiteiten. Wie dagelijks een handvol walnoten eet en voldoende beweegt, zal bovendien van al die voordelen profiteren zónder te verdikken.

5 weetjes over walnoten die u nog niet kende

De gunstige werking van walnoten op hart- en bloedvaten, cholesterol en artrose is door velen gekend. Volgende weetjes zijn opmerkelijker:

Walnoten bevorderen een goede nachtrust

Het bestanddeel melatonine dat in walnoten zit, helpt om in te slapen.

Walnoten bevorderen het metabolisme

Deze noten bevatten heel wat mineralen zoals ijzer, calcium en magnesium, maar ook kalium, selenium en zink. Die hebben een gunstige invloed hebben op het metabolisme.

Goed humeur dankzij walnoten

De omega-3 vetzuren in walnoten hebben een gunstige werking op je humeur. Sterker nog, ze hebben een positieve invloed op stressfactoren en depressie en verminderen de kans op hyperactiviteit, prikkelbaarheid en woedeaanvallen.

Walnoten en suikerziekte

Uit onderzoek blijkt dat walnoten de kans op diabetes aanzienlijk helpen verkleinen. Maar ook wie aan suikerziekte lijdt, kan op dagelijkse basis walnoten eten.

Walnoten en spermakwaliteit

Walnoten zijn rijk aan meervoudig onverzadigde vetzuren, die een belangrijke rol spelen bij de rijping van sperma, de bewegelijkheid van de cellen en de kwaliteit van het celmembraan.

Walnoten in de keuken

Naast al die gezonde voordelen zijn walnoten ook heerlijk als tussendoortje, in een salade of in een hoofdgerecht. Meer weten? Lees er hier meer over.