Voel je gezond dankzij de seizoenskalender

Waarom de seizoenskalender voor groenten en fruit een must is

Wat is een groenten en fruit seizoenskalender?

De kalender vertelt je heel precies welke groenten en fruit in welke maand op hun best zijn. Door het gebruik van verwarmde serres en import uit andere landen zijn groenten en fruit bijna het hele jaar door verkrijgbaar. Hier houdt de seizoenskalender echter geen rekening mee: hij vertelt je vooral in welke maand welke groenten en fruitsoorten op de natuurlijke manier rijp en klaar voor consumptie zijn. De kalenders zijn een opsomming zijn van de aangeraden voedingsmiddelen per maand of per groente of fruitsoort grafisch weergeven volgens de maanden dat je ze het best eet.

De voordelen van seizoensgroenten

Rekening houden met de seizoenskalender voor groenten en fruit heeft heel wat voordelen voor jezelf, de economie en het milieu.

1. Goedkoop

Wie alleen groenten en fruit koopt die volgens de seizoenskalender in die maand op zijn best zijn, spaart heel wat geld uit. Ze zijn namelijk heel wat goedkoper dan variëteiten uit serres of uit het buitenland.

2. Ecologisch

Ook wie graag ecologisch verantwoord leeft, heeft er baat bij om de seizoenskalender te volgen. Lokaal geteelde producten hoeven immers niet ver getransporteerd te worden. Met ingevoerde groenten en fruit is dat wel even anders. Zo zou 1 kilo ananas uit Ghana een CO2 uitstoot van maar liefst 5 kg opleveren. Ook verwarmde kassen zijn niet bepaald goed voor het milieu.

3. Sociaal

Op sociaal vlak zijn seizoensgroenten ook een goed idee. Je steunt er immers de lokale boeren mee!

4. Gezond

Natuurlijk wil je dat de groenten en fruit op je bord zo vers mogelijk zijn. Belgische soorten kun je vaak amper 24 uur na de pluk kopen. Groenten en fruit uit andere landen moeten echter een lange weg afleggen. Dit is nefast voor de smaak en de voedingswaarde: vanaf het moment van de oogst gaan er stelselmatig vitaminen verloren. Bananen die een boottocht van enkele weken achter de rug hebben, zijn dus minder gezond dan je denkt!

5. Afwisselend

Je houden aan de seizoenskalender is goed voor je eigen gezondheid. Het dwingt je om elke maand andere groenten- en fruitsoorten uit te proberen. Doordat je niet altijd kunt kiezen voor je favoriete soorten, eet je gevarieerder. Bovendien weet de natuur wat goed voor je is. In typische wintergroenten zoals kolen zit bijvoorbeeld vitamine D, een stof waaraan vele mensen in de winter een tekort hebben.

Groenten en fruit eten volgens de seizoenskalender in 3 stappen

  • Druk hier de seizoenskalender af en hang hem op in je keuken.
  • Hou bij je boodschappenlijstje rekening met de kalender.
  • Koop in de winkel alleen groenten en fruit uit het seizoen. Kies altijd voor lokaal geteelde soorten. Twijfel je? Op het schap-etiket vind je de herkomst van elk product terug.