De ideale sportdrank voor een lange fietstocht

De ideale sportdrank voor een lange fietstocht

Intensieve fietstocht? Bijtanken is de boodschap!

Tijdens het fietsen haalt je lichaam energie uit vetten en koolhydraten. Zeker als je intensief fietst, moet je genoeg koolhydraten opnemen.

Sportdranken

Gewoon water drinken is niet aangeraden voor mensen die een paar uur onderweg zijn op de fiets. Je zou wel een beetje zout aan het water kunnen toevoegen, zodat je lichaam vocht beter opneemt en vasthoudt. Voeg daarbij nog wat limonadesiroop en het drankje wordt ineens ook lekkerder en energierijker. Heb je geen limonadesiroop in huis, dan kun je ook thee met suiker nemen.

Sportdrank, die standaard bestaat uit water, suikers en zouten, is dus een uitstekende dorstlesser en energieleverancier tijdens een fietstocht. Om de smaak en de houdbaarheid te verbeteren, kun je ook steeds andere substanties toevoegen.

De meeste sportdranken koop je in poedervorm en leng je thuis aan met water. Let er in de winkel op dat de belangrijkste ingrediënten aanwezig zijn: koolhydraten en natrium (zout). Van allerlei vitamines en andere stoffen is niet bewezen dat ze jouw prestaties verbeteren.

Sportdrank: enkele tips

  • Tip: zorg dat je de sportdrank lekker vindt, zodat je genoeg drinkt tijdens het fietsen.
  • Tip: wacht niet met drinken tot je dorst hebt, want dan is het te laat.
  • Tip: gebruik ook niet te veel sportdrank tijdens het fietsen. Je maag kan niet meer dan 60 tot 80 gram koolhydraten per uur verwerken.
  • Tip: zorg dat je al voldoende gedronken hebt vóór de inspanning.