Lopen in de winter? Draag de juiste loopkledij

Lopen in de winter? Draag de juiste loopkledij

Lopen in de kou: verfrissend en aangenaam


Goede voornemens beginnen meteen. Laat je dus niet tegenhouden door de kou en trek vanaf 1 januari je loopschoenen aan. Lopen in de kou verschilt niet zo veel van lopen bij warme temperaturen. Je zal wel wat meer tijd nodig hebben om op te warmen en uiteraard moet je loopkledij volledig afgestemd zijn op de winterse temperaturen.

Welke loopkledij dragen tijdens de winter?


Wanneer je bij koude temperaturen gaat lopen, mag je je loopkleding niet verwaarlozen. Zorg ervoor dat je het niet te warm, maar ook niet te koud hebt. Je voorziet het best meerdere lagen. Welke loopkleding trek je precies aan?

  • Eerste laag: thermisch ondergoed om je lichaamstemperatuur op peil te houden.
  • Tweede laag: een isolerend T-shirt dat de warmte rond je lichaam vasthoudt.
  • Derde laag: een jas om weer en wind te trotseren.
Comfort is belangrijk, ook voor je voeten. Vergeet niet om de juiste loopschoenen en loopsokken te dragen.

Tips voor een perfecte winterse loopsessie


Behalve de loopkleding zijn er nog een aantal eenvoudige tips die je looptraining een stuk aangenamer maken. We zetten ze even op een rijtje:

  • Loop zo veel mogelijk overdag, zo geniet je van de winterzon.
  • Check vooraf even of er geen regen- of sneeuwbui op komst is.
  • Drink voldoende, vóór en na het hardlopen.
  • Zorg voor een doorgedreven warming-up.
  • Muziek is je ideale metgezel tijdens het hardlopen.
  • Een loopbuddy houdt je gemotiveerd.
Ga je toch lopen wanneer de duisternis is ingevallen? Draag dan fluorescerende accessoires zodat je goed zichtbaar bent!