Het is aanbevolen om per dag minstens 2 stukken fruit te eten. Je kiest best voor seizoensfruit. Dat is lekkerder en goedkoper. Welk fruit eet je wanneer?

Lekker en gezond genieten van seizoensfruit

Hoeveel fruit moet ik eten?

Het is aanbevolen om per dag minstens twee porties vers fruit te eten. Natuurlijk staat een aardbei niet gelijk aan een meloen. Om één portie fruit binnen te krijgen, eet je een appel, peer, perzik of banaan. Voor aardbeien, kersen of druiven kies je voor een grote handvol. Bij grote fruitsoorten zoals pompelmoes of meloen is een halve vrucht genoeg voor één portie. Gedroogd fruit bevat veel calorieën en telt dus niet mee. De meeste mensen eten niet voldoende fruit, en dat is zonde. Alle fruitsoorten zijn immers erg gezond omdat ze veel noodzakelijke vitaminen bevatten en de darmwerking stimuleren.

Wat zijn de voordelen van seizoensfruit?

De meest verkochte fruitsoorten in België zijn appel, sinaasappel, banaan, mandarijn en peer. Dat appel op de eerste plaats komt is niet verwonderlijk: het is een typische vrucht van bij ons. Het eten van seizoensfruit dat bovendien lokaal geteeld is, biedt verscheidene voordelen:

  • Goed voor het milieu, omdat er weinig transport nodig is
  • Supervers, want het seizoenfruit dat je in de winkel vindt werd de vorige dag geplukt
  • Seizoensfruit is een echte smaakbom
  • Je steunt de lokale fruitboeren
  • Dankzij het ruime aanbod is seizoensfruit veel goedkoper dan ander fruit
Hetzelfde geldt trouwens ook voor alle seizoensgroenten.

Het lekkerste fruit in elk seizoen

In de zomer zijn de meeste fruitsoorten op hun best. Het mag dan ook niet verbazen dat je in de zomermaanden, van juni tot september, de ruimste keuze hebt aan seizoensfruit. Deze vruchten moet je deze zomer zeker proeven:

  • Aardbeien
  • Abrikozen
  • Appels
  • Bramen
  • Kersen
  • Mango
  • Meloen
  • Nectarine
  • Peer
  • Perzik
  • Pruim
  • Zwarte bessen
  • Blauwe bessen
  • Frambozen
  • Kruisbessen
  • Kersen
  • Druiven
Tussen maart en mei is de keuze aan seizoensfruit eerder beperkt. Toppers in dit seizoen zijn:

  • Appel
  • Sinaasappel
  • Rabarber
  • Pompelmoes
Ook in de herfst en winter hoort seizoensfruit zeker thuis op je menu. Deze soorten moet je zeker ontdekken:

  • Appel
  • Banaan
  • Kiwi
  • Mandarijn
  • Mango
  • Peer
  • Pompelmoes
  • Sinaasappel

Foie gras met peperkoek, mango en passievruchtenpulp

Schil de mango en snij het vruchtvlees in dunne plakken van ongeveer ½ cm dikte...

aperitiefhapjes recepten aperitiefhapjes fruit recepten fruit eten

Pompelmoes: gezonde vitamientjes op elk moment van de dag

Pompelmoes is een heerlijke citrusvrucht met veel verschillende toepassingen. Rauw of warm, in een gerecht of als sapje: de pompelmoes is een veelzijdige vrucht. Veel mensen houden echter niet van de bittere smaak. Gelukkig is dat euvel snel opgelost!

pompelmoes grapefruit fruit eten