kiwi’s

Kiwi’s: winterse lekkernij boordevol voedingsstoffen

Seizoensfruit: ook in herfst en winter

Bij seizoensfruit denken we vooral aan lekker en verfrissend zomerfruit, zoals meloen of frambozen. Maar ook tijdens de herfst en de winter wordt er fruit gegeten. Meer zelfs, er zijn zelfs een aantal fruitsoorten die typisch zijn voor deze seizoenen. Zo hebben mandarijntjes een winterse toets, ook al omdat ze onlosmakelijk verbonden zijn met Sinterklaas.   

Kiwi’s zijn de nationale trots van Nieuw-Zeeland

Kiwi’s worden door zowat iedereen met Nieuw-Zeeland geassocieerd, maar oorspronkelijk komen ze uit China. De originele naam is dan ook Chinese kruisbes. Rond 1900 zijn er een aantal zaadjes in Nieuw-Zeeland terechtgekomen en zo zijn daar de eerste varianten ontstaan. Na verloop van tijd heeft de kiwi de naam van de inlandse vogel gekregen en is het fruit uitgegroeid tot hét exportproduct van Nieuw-Zeeland. Tegenwoordig worden kiwi’s ook in Europa (vooral Italië) gekweekt.   

Kiwi is een gezonde lekkernij

Kiwi’s staan bekend om hun hoge voedingswaarde. Ze bevatten een heleboel heilzame ingrediënten zoals vitamine C, kalium, magnesium, koolhydraten, eiwitten en vitamine E. Geen wonder dus dat ze veel voorkomen in fruitpap voor baby’s. De meeste voedingsstoffen bevinden zich trouwens net onder de schil. Je doet er dan ook goed aan om je kiwi grondig uit te lepelen. Behalve gezond, zijn kiwi’s ook erg lekker. Ze hebben een helder en zacht vruchtvlees dat lekker fris smaakt.

Tip: let erop dat de kiwi de juiste hardheid heeft wanneer je hem verorbert. Te zacht is niet goed, maar te hard is dat evenmin.   

Smoothies en desserts met kiwi’s

Je kunt kiwi’s in allerlei gerechten gebruiken. Ze dienen vaak als topping bij desserts en taarten maar komen ook tot hun recht in overheerlijke fruitsalades. En als gezond tussendoortje is een kiwi al even ideaal. Hij doet dienst als dorstlesser en stilt je honger. Kiwi’s zijn ten slotte ook geschikt om smoothies van te maken.