Slagen voor je herexamens: vitamientjes voor tweede zitters

Slagen voor je herexamens: gezonde voeding voor tweedezitters

Je concentratievermogen verbeteren met gezonde voeding


Wondermiddeltjes bestaan spijtig genoeg niet, maar je kunt gelukkig wel je concentratievermogen een handje toesteken door te letten op je voeding. Een grote fout die veel studenten maken tijdens de examenperiode, is overschakelen op een onregelmatig en ongezond dieet, en dat heeft zo zijn gevolgen. Onze eerste tip is dus: sla in geen geval maaltijden over en grijp tussendoor niet naar zware of ongezonde snacks. Gesuikerde snacks zorgen voor een schommelend bloedsuikergehalte, waardoor je concentratievermogen achteruitgaat.

Breinvoedsel: wat staat er op het menu?


Studenten hebben breinvoedsel nodig. Dat houdt in dat je veel fruit, groenten en vis moet eten. Die bevatten de nodige vitaminen en mineralen die essentieel zijn bij het studeren. Wat niet mag ontbreken op je menu?

Vis


Vette vissoorten, zoals sardines en zalm, bevatten erg veel omega 3 of “onverzadigde vetzuren”. Omega 3 bevordert de soepele werking van de cellen, gaat de afbraak van hersencellen tegen en bevordert de aanmaak van nieuwe cellen. Je zal daardoor beter kunnen studeren én beter bestand zijn tegen stress.

Fruit


Vitamine C is een belangrijk antioxidant die de kwaliteit van de (hersen)cellen verbetert. Het is met andere woorden erg belangrijk om genoeg vitamine C in te nemen. Vooral sinaasappels, citroenen, kiwi’s en aardbeien zijn vitaminebommen.

Bladgroenten


Spinazie en andere bladgroenten bevatten heel wat vitamines en mineralen, zoals koper en zink. Deze stoffen bevorderen je retentievermogen, waardoor de leerstof beter blijft hangen. Probeer dus wekelijks spinazie, waterkers of veldsla te eten.

Peulvruchten


Peulvruchten bevatten onder meer koolhydraten, eiwitten, vitamine B, ijzer en voedingsvezels. Koolhydraten geven je lichaam energie, terwijl eiwitten op hun beurt instaan voor de heropbouw van lichaamscellen. Twee tot drie keer per week erwten of bonen in je maaltijd opnemen is de boodschap!

Wat met voedingssupplementen?


Als je evenwichtig eet, heb je doorgaans geen nood aan een extra boost door middel van bijvoorbeeld vitamine- en mineraalpreparaten. Lukt het je echt niet om een evenwichtig voedingspatroon vol te houden? Dan kun je uiteraard overwegen om supplementen te nemen. Wees je er wel van bewust dat deze alleen je concentratie stimuleren en niet je retentievermogen.