brooddoos kind

Een gezonde lunch voor je kind? Dit moet in de brooddoos!

Bruin brood of volkorenbrood


Boterhammen zijn een vaste waarde in de brooddoos van alle schoolgaande kinderen. Ze zorgen voor de nodige energie en zijn ook nog eens lekker. Kies voor bruin brood of volkorenbrood en laat de witte variant links liggen. Bruin brood bevat namelijk vezels en vitamines.
Let trouwens op met beleg. Salami, worst en paté zijn rijk aan vetten en hebben weinig voedingswaarde. Kies voor vetarm beleg zoals magere kaas, ham of kipfilet.   

Stukjes rauwe groenten in de brooddoos


Kinderen zijn dol op rauwe groenten. Stukjes wortelen, radijsjes, paprika, komkommer of tomaatjes. Ze zijn niet alleen lekker, maar ook supergezond. En ze vormen een welkome afwisseling met het dagelijkse brood.

Lekker en gezond fruit


Fruit is geschikt als gezond tussendoortje, maar heeft ook z’n plaats in de brooddoos van je oogappel. Druiven zijn altijd voltreffers, net zoals kiwi of stukjes appel. Wil je het wat exotischer aanpakken? Ga dan voor aardbeien af mango!   

Lunchbox met een verrassing


Als je geen halfvolle brooddoos wil terugkrijgen, moet je je kinderen stimuleren. Een zoete afsluiter kan geen kwaad, zolang er niet te veel calorieën inzitten. Met een klein, gezond koekje of wat muesli scoor je gegarandeerd. Een (fruit)yoghurtje kan ook, maar dan moet je wel een lepeltje voorzien.  

Tip: Laat je kind zelf een brooddoos kiezen. Als die in de smaak valt, zal de inhoud vlotter verorberd worden.