Een gezonde lunch in de brooddoos

Back to school: een gezonde lunch

Een gezonde boterham

Een gouden regel: eet brood met beleg en geen beleg met brood. Dus knoop dat goed in de oren van de kids.

Vaak wordt beweerd dat brood niet gezond is: het maakt je dik. Veel hangt echter af wat je op je brood legt. Sommige soorten charcuterie zoals préparé, salami, boerenworst, kipcurry, vleessalade, krabsalade en andere salades op basis van mayonaise, paté en vette kazen als brie, camembert of vaste en harde kazen kan je beter vermijden in een caloriearme lunch. Gezonde opties voor mager beleg zijn gekookte hesp, kippenwit, kalfsgebraad en magere kaas. Vermijd zoveel mogelijk zoet beleg.

Gezonde lunch: wit of bruin brood?

De calorische waarde van beide broodsoorten is gelijk, maar toch is bruin brood een gezondere keuze. Volkorenbrood en ander bruin brood bevat meer vezels, vitaminen en mineralen. De vezels zorgen ook sneller voor een verzadigd gevoel.

De brooddoos

Zorg voor voldoende variatie in de brooddoos en probeer af en toe eens iets leuks mee te geven. Enkele leuke lunchideeën:

  • Wissel verschillende broodsoorten af
  • Kies samen met je kind een leuke brooddoos en zorg dat de naam van je kleintje er duidelijk opstaat
  • Stop een leuk en kleurrijk servet in de brooddoos
  • Geef je kinderen groenten mee: een stukje komkommer, schijfjes tomaat tussen de boterham of een doosje met stukjes wortel, kerstomaatjes, paprika enz. zijn gezond, smaken lekker en brengen wat kleur in de brooddoos!
  • Verras je kind af en toe met een dessertje. Je kan makkelijk een potje yoghurt, een stuk fruit of een sojadrankje in de brooddoos stoppen.
  • Vraag je kind waar het zin in heeft: ham of kaas, appel of mandarijntjes,…
  • Je kan je kind ook eens een koude pastasalade of een slaatje meegeven, dat je de avond voordien klaarmaakt en in de ijskast bewaart.
  • Als je een belegd broodje meegeeft, vraag er dan eentje zonder mayonaise.

Back to school: gezonde eetgewoontes vanaf dag één

De vakantie is een periode waarin we onze vaste gewoontes wat vaker links laten liggen. En terecht: je hebt de rust en ontspanning meer dan verdiend. Het begin van het schooljaar is daarna de ideale gelegenheid om met een propere lei te beginnen. Ga van meet af aan voor gezonde eetgewoontes en neem samen met je kinderen een frisse start!

gezonde lunch gezond ontbijt gezonde brooddoos

Een gezonde lunch voor je kind? Dit moet in de brooddoos!

Weet je niet altijd goed wat je je kinderen als lunch moet meegeven? Dan ben je zeker niet de enige. Heel wat ouders worstelen met wat ze in de brooddoos van hun oogappels moeten doen. Je wil natuurlijk vermijden dat de brooddoos halfleeg terugkomt en je wil evenmin dat je kind ongezond eet. In dit artikel doe je inspiratie op voor een gezonde én lekker lunchbox.

gezonde lunch lunchbox brooddoos