Chiazaad: gezond superfood

Chiazaad: ‘superfood’ of een hype?

Wat is chiazaad en vanwaar komt het?

Chiazaad zijn de zaadjes van de chiaplant – wetenschappelijke naam: salvia hispanica – die afkomstig is uit Mexico en Guatemala maar nu verbouwd wordt in verschillende Zuid-Amerikaanse landen en in Australië. Het doet denken aan de alom bekende maanzaadjes en bestaat in een witte en een zwarte variant die qua voedingswaarde gelijk zijn. De oude Azteken zouden chiazaad al gebruikt hebben om sneller te kunnen lopen.

Bron van gezonde voedingsstoffen

Aan chiazaad worden heel wat gezonde eigenschappen toegeschreven. Ze zijn dan ook een bron van veel voedingsstoffen. Zo bevat chiazaad:

  • Meer calcium dan melk
  • Meer magnesium dan broccoli
  • Meer ijzer dan spinazie
  • Meer Omega-3 dan Atlantische zalm

Gezondheidsvoordelen van chiazaad

Daarnaast worden er heel wat gezondheidsvoordelen gelinkt aan chiazaad. Het zou onder meer helpen om:

  • de bloedsuikerspiegel in balans te brengen.
  • spieren op te bouwen.
  • de absorptie van calcium te bevorderen, wat goed is voor je botten.
  • de conditie van je huid en haar te verbeteren.
  • de stoelgang te verbeteren dankzij de vele vezels die het bevat.
  • het immuunsysteem te ondersteunen.
  • af te vallen.

Nadelen van chiazaad

Natuurlijk heeft chiazaad ook enkele nadelen. Door de hoge concentratie aan vezels kan het een opgeblazen gevoel, winderigheid en zelfs misselijkheid of diarree veroorzaken. Daarnaast hebben de zaadjes een bloedverdunnende werking. Wie bloedverdunners, bloeddrukverlagende of vochtafdrijvende medicatie neemt, vermijdt de zaadjes beter.

Hoe eet je chiazaad?

De ideale hoeveelheid chiazaad zou twee eetlepels per dag zijn. Omdat chiazaadjes klein zijn en een neutrale smaak hebben, kun je ze heel eenvoudig verwerken in zowat alle bereidingen. Je kunt chiazaad in zijn pure vorm eten, of de zaadjes weken in water waardoor er een soort gel ontstaat. Enkele ideetjes:

  • verrijk je muesli met (geweekte) chiazaadjes
  • strooi het over je broodbeleg
  • verwerk de zaadjes in een salade
  • mix een schep chiazaad in je smoothie
  • meng het met quinoa of couscous

Is dit nu een ‘superfood’?

Het klopt dat chiazaad erg gezond is omdat het veel essentiële voedingsstoffen bevat. Wonderen hoef je echter niet te verwachten, maar dat geldt voor alle zogenaamde ‘superfoods’. Om positieve gezondheidseffecten te verkrijgen, zal een handvol zaadjes niet volstaan. Gezonde voeding en voldoende beweging blijven belangrijk. Chiazaad is dus gewoon heel gezond, en het kan absoluut geen kwaad om er dagelijks een schepje van te eten. Je lichaam kan er alleen maar bij gebaat zijn!

Slagen voor je herexamens: gezonde voeding voor tweedezitters

Ben je niet geslaagd voor al je examens in eerste zit? Moet je er een of een aantal opnieuw afleggen in tweede zit? Wie goed op zijn voeding let, kan een “tweede keer, goeie keer”-scenario in de hand werken. Want het moet gezegd: studeren is belangrijk, en met stimulerend breinvoedsel gaat het heel wat vlotter. Gezonde voeding heeft namelijk een duidelijk effect op je capaciteit om te blokken én je retentievermogen.

gezonde voeding vitamines voor studenten vitamines voor examens